Zpět na hlavní stránku
Iva Kočíková
Kamenina a porcelán


 V mé peci na dřevo lze dosáhnout vyšší teploty ( i přes 1300°C) než v běžné elektrické peci, což umožňuje používat ušlechtilejší hmoty - tvrdou kameninu a porcelán, a také podstatněji ovlivňovat atmosféru v peci během výpalu. Takovéto hrnky, konvičky a další předměty jsou tvrdší nežli hrnčina - neodštípnou se a neprasknou tak snadno při používání, ale především - živý oheň se při výpalu na každém předmětu osobitě podepíše. Samozřejmě záleží na výběru materiálů a provedení, ale dále ještě na umístění v peci, délce a způsobu pálení, režimu přikládání, druhu a jakosti dřeva, dokonce i na počasí  a snad i na náladě topičů! Každý kousek je pak neopakovatelným originálem nejen kvůli součinnosti rukou se zemským a vodním živlem při vytváření, ale i díky tanci živlu ohnivého a vzdušného při pálení.

Co se týče dekorů, nejlepší ozdobou - podle mého - je nechat malovat samotný oheň, viz následující foto - pro zvětšení klikni na obrázek:

        

Dobře ale také vychází klasická kombinace engobového proužku modré či hnědé barvy s vyrytými zvířecími motivy, přičemž vnitřní glazura je buď bělavá Nuka či Shino s béžovo - oranžovým nádechem až do kovova nebo do hněda (glazury v základě vycházející ze starých japonských receptur, různě modifikované).

rytá ještěrka

porcelánová konvice  kameninová konvice

Většina zde vyfocených výrobků je kameninová, jen kulatá konvička s modrými kačenkami nahoře a některé kousky z následující fotografie  jsou vytočené z technického porcelánu, který je jemnější a bělejší než všechny kameninové hnmoty. Lepší fotky porcelánových kousků doufám pořídím co nejdříve.
Na následujícím obrázku je v popředí dobře vidět styl hrnečků, které se mi nejvíce osvědčily (viz text výše), také s konvičkami v tomto provedení jsem spokojená. Moc krásně vycházejí prořezávané lampičky, kterým oheň dodá zajímavé odstíny od hnědé přes bronzovou až někdy i po lesklou šedobílou, způsobenou náletem popela.





kameninový džbán s rytým dekorem  kameninová souprava


režná mísa, cca 25cm průměr    kamenina, vosková technika

Vosková technika použitá u soupravy a květináče vpravo nahoře či u hrnku vlevo dole vychází také velmi pěkně.

glazura Shino, vosk     ohříváček pod čajovou konvici


Kamenina, železná engoba

Souprava nahoře a hrnečky vlevo dole jsou dalším příkladem mého tradičního engobového proužku.

hrnky, vnitřní glazura Shino    


Další možností je rytý ornament zatíraný kobaltem nebo železem, jako u krajáčů na následujícím obrázku:

krajáče, zatírané kobaltem




Poznámky k užívání:

Zboží je hygienicky nezávadné, dobře použitelné pro přípravu a pití čaje i jiných chutných moků, stejně jako k servírování veškeré škály jídel a dobrot. Dobře snáší i mírné ohřívání na plotýnce či nad plamenem svíčky, avšak vysloveně varné zboží to není, takové užití - například zapékání pokrmů v miskách - nemohu garantovat, i když pravděpodobně by vydrželo (pokud se nádoba nezahřeje příliš prudce). Mytí v myčce snáší kamenina, porcelán a použité živcové glazury bez problémů. Použití do mikrovlnné trouby rozhodně nedoporučuji, nemohu zaručit absolutní kompaktnost hmoty - do mikrotrhlinek v glazuře se snadno nasákne trošku vlhkosti, která špatně vysychá, a to by pak dělalo škodu.
V hrnečkách a konvicích se většinou utvoří jemná síť mikroskopických trhlinek, obarvených čajovou či kávovou esencí, které tekutinu nikterak nepropuštějí a nejsou dalšímu užívání na překážku, naopak správná "začajovanost" dodává teprve Vaší nádobě tu pravou hodnotu. Silnější či nežádoucí nánosy a znečištění lze bez problémů odstranit tekutým pískem na nádobí.



Zpět na hlavní stranu